livplus.dk

8 interessante fakta om ABBA

1) It’s All In The Name
Da de startede, havde de fire medlemmer – Anni-Frid Lyngstad, Bjorn Ulvaeus, Benny Andersson og Agnetha Faltskog – den geniale idé at skabe et navn for gruppen ved at kombinere deres fire initialer til et akronym. Efter fem år havde LUAF stadig ikke nået at fange, så de gik tilbage til tegnebrættet og brugte deres kristne navne frem for deres efternavne. Bandet ABBA skulle have tilladelse fra seafood-selskabet ABBA til at bruge deres navn.

2) Billetpriser i 1977 …og en bombetrussel?!
I 1977 , optrådte ABBA i Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide og Perth som en del af deres verdensturné. Billetter var $9 hver (betragtes som dyre sammenlignet med $3,50 omkostningerne ved at se AC/DC), og de optrådte to shows om dagen. Den fremtidige promotor Michael Chugg var tour manager og husker en politimand, der nærmede sig ham backstage den 10. marts og sagde: “Nogen har ringet og sagt, at de har lagt en bombe i arenaen.” Dette skete under det første af to shows, som bandet optrådte den aften. Chugg måtte pause koncerten midtvejs og evakuere publikum inden for tre minutter. Efter en 45-minutters undersøgelse blev det bekræftet, at det var en fup, og ABBA fortsatte med forestillingen.

3) Hvor kom teksterne fra?
Abba første skud til verdensberømmelse, da de vandt Eurovision Song Contest i april 1974 med Waterloo. “Vi vidste, at hvis vi havde nogen chance for at vinde konkurrencen, skulle vi skrive en sang om en stor jernbaneterminal i London,” husker Bjørn Ulvaeus. “Så vi havde en tur med alt – St Pancras, King’s Cross, Euston, London Bridge, Paddington, endda Fenchurch Street. Men, hvad vi nu prøver, kunne vi ikke få nogen af dem til at rime på: “Kunne ikke flygte, hvis jeg ville”.

Så, med kun tre minutter før vi gik på scenen, var der nogen kom pludselig ind i vores omklædningsrum med en billet og sagde: “Hej, Bjørn – vil du med til Waterloo?” og i det øjeblik vidste vi alle, at vores bønner var blevet besvaret.”

4) De startede som en folkegruppe.
Her er deres første single sammen ‘People Need’ Love’…de tilføjede endda jodling til sidst.

5) Rusland betalte dem med olie for at optræde
Alt, man kan sige med nogen sikkerhed er, at den svenske kvartet har solgt mere end 380 millioner albums og singler, siden de først blev kendt for 44 år siden i år. I slutningen af 70’erne var Abba efter sigende kun næst efter Volvo i deres bidrag til Sveriges eksport. Sådan var kravet til deres musik, at deres ledelse var nødt til at sørge for, at royalties fra Sovjetunionen blev betalt i rettigheder til olieråvarer i stedet for rubler under embargo.

6) Brugerdefinerede instrumenter
Bjørn Ulvaeus er lige under fem fod høj i sine platformsstøvler. Hans klaver – som står kun to meter fra jorden – er blevet specielt nedskaleret. Han siges at bære skæg under indtryk af, at det giver ham højde. Han vil kun nogensinde blive fotograferet med små berømtheder: Heldigvis var den afdøde dronningemoder hans største fan. Efter en hæsblæsende nat på Glamis Castle skrev han sangen Dancing Queen specielt til hende.

7) Benny kom med deres ikoniske logo
Efter endelig at have besluttet sig for navnet ABBA, et akronym af de første bogstaver i hvert medlems navn, vendte Benny sit “B” vandret under en fotooptagelse og inspirerede deres officielle logo, senere givet et ordentligt design af Rune Soderqvist.

8) De landede ikke #1-pladsen i USA før 2008
Selv under deres største popularitet var den højeste placering, ABBAs album lavede i USA, #14. Det var ikke før 2008-udgivelsen af Mamma Mia! filmen om, at det ikoniske popband nåede toppen af hitlisten.